Tecnologia
Descripció
Les tecnologies han adquirit una importància progressiva en la vida de les persones i en el funcionament de la societat. La formació de les ciutadanes i els ciutadans requereix actualment una atenció específica a l’adquisició dels coneixements i habilitats necessaris per prendre decisions sobre l’ús d’objectes i processos tecnològics, resoldre problemes relacionats amb ells i, en definitiva, per utilitzar els distints materials, processos i objectes tecnològics per augmentar la capacitat d’actuar sobre l’entorn, per millorar la qualitat de vida i per comunicar-se de manera eficaç en la societat del coneixement actual.
L’ensenyament i aprenentatge d’aquesta matèria pretén fomentar i desenvolupar les habilitats que permeten a l’alumnat la comprensió dels objectes tecnològics i la seva utilització i manipulació, incloent-hi l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació, Internet i les comunitats virtuals com eines importants en aquest procés.
La matèria de tecnologies té lligams amb els continguts de les matèries de ciències de la naturalesa, ciències socials, geografia i història i educació visual i plàstica, ja que s’hi treballen continguts comuns que afecten les relacions entre ciència, tecnologia i societat; i també amb les matèries instrumentals com les llengües i les matemàtiques.
L’activitat tecnològica requereix un enfocament integrat dels diferents elements que intervenen: les solucions tècniques tradicionals, el coneixement científic, l’aplicació tècnica, el component econòmic, la dimensió estètica, la dimensió comunicativa, etc. Tots aquests elements incideixen de manera rellevant en l’entorn i en la vida de les persones i permeten analitzar millor la manera en què els avanços científics i tècnics han influït en les condicions de vida i s’han adaptat a costums i creences de la societat en què s’han desenvolupat. Aquest enfocament permet a la matèria de tecnologia abordar la significació del coneixement que també s’imparteix en altres matèries.
“La intel·ligència consisteix no només en el coneixement, sinó també en la destresa d’aplicar els coneixements en la pràctica”
Aristòtil






Projectes
Projecte “Joguina” (1r d’ESO)
Els alumnes de primer d’ESO prenen un primer contacte amb el procés tecnològic i les bases d’aquesta ciència a partir dels projectes desenvolupats a la matèria de Projectes de Tecnologia. En aquest espai aprenen i coneixen el taller i les eines tecnològiques al seu abast per desenvolupar els seus aprenentatges en aquest camp a partir del taulell de joc.
Playing and Learning, projecte Solidari (1r de Batxillerat)
Per segon any consecutiu, aquest curs 24-25 l’institut participa en un projecte intercentres del Baix Llobregat que se centra en el disseny i l’elaboració de joguines per treballar les matemàtiques pensades per escoles del Senegal. Els nostres alumnes de l’optativa de Programació i Robòtica (de primer de Batxillerat) participen enguany amb el muntatge d’una recicladora d’ampolles de plàstic (aigua, refrescs…). Al Senegal tenen un problema molt important i aquesta màquina permet convertir part del plàstic d’aquestes ampolles en filament per imprimir en 3D. L’objectiu és que puguin imprimir nous jocs i peces, tot aprofitant plàstics recollits del carrer, i així posar el seu granet de sorra en la consecució de la reducció de residus del plàstic. Els nostres alumnes de francès també col·laboren amb la traducció dels materials i han establert comunicació amb un centre d’aquell país per conèixer millor aquella societat i els reptes als quals fa front l’alumnat senegalès.
Estructures (3r d’ESO)
Durant el primer trimestre els alumnes de tecnologia de 3r d’ESO han treballat el tema de les estructures. Al taller ho posen en pràctica amb la construcció d’un pont o una torre. Han dissenyat en equip una estructura triangulada, tota ella feta amb paper de diari enrotllat o palletes de paper, formant unes barres molt rígides. Després han fet la prova d’esforç i han apuntat els kg i els N que aguantava cada pont sense trencar-se o doblegar-se cap barra. Ha estat una activitat molt divertida i enriquidora.
Robòtica a l’abast de tothom (4t d’ESO)
Durant diversos anys l’alumnat de l’optativa de tecnologia de 4t de l’ESO ha participat a la First Lego League. Una competició que relaciona la robòtica, els avenços científics-tecnològics i determinades problemàtiques socials. Fa tres anys va ser la gestió eficient de la ramaderia, l’any passat l’abastiment d’aigua potable i aquest any els viatges espacials de llarga durada.
A classe tot l’alumnat està aprenent com utilitzar sensors de llum, de so, d’ultrasons i de contacte per aconseguir que un robot faci una tasca de manera autònoma i desenvolupant un projecte de recerca científica sobre una de les múltiples problemàtiques que plantegen els viatges espacials (alimentació, suport vital, aterratge, reciclat de l’aigua, les radiacions ionitzants…). Per altra banda, un grup de 10 alumnes voluntaris han estat treballant a les hores de l’esbarjo i els divendres de la tarda per a preparar la competició.
El treball en equip, la recerca de solucions pràctiques a problemes complexos formen part essencial d’aquest projecte.
Control de contaminants atmosfèrics (4t d’ESO)
Un projecte de l’àmbit cientificotecnològic
Aquest curs l’alumnat de les optatives de 4t d’ESO de Biologia, Física i Química, Informàtica i Tecnologia desenvoluparan un projecte conjunt al voltant del control de diversos paràmetres relacionats amb la contaminació atmosfèrica (NO2 i el CO) i dels paràmetres de Temperatura, Humitat i Pressió atmosfèrica.
El projecte té tres vessants: una tecnològica (muntatge d’un dispositiu electrònic basat en la tecnologia Arduino i LoRaWAN, tecnologia que ens permetrà prendre mesures i enviar-les a un ordinador), una científica (on es posarà en relleu la importància d’aquests paràmetres i de la posterior interpretació de les dades), i una d’informàtica (que consistirà en dissenyar materials que expliquin el projecte i les conclusions extretes).
Per dur a terme aquest projecte rebem la col·laboració FAB de la Casa del Mig.
Optativa Robòtica 3r
Optativa de Disseny i Modelatge 3r
No hi ha cap altre contingut
Cap de Departament

Guies Docents
Arxius:
1r ESO. Projecte
2n ESO. Tecnologia i Digitalització
3r ESO. Tecnologia i Digitalització
4t ESO. Tecnologia
1r Batxillerat. Tecnologia i Enginyeria I
2n Batxillerat Tecnologia i Enginyeria II
Optativa 1r ESO. Taller de tecnologia
Optativa 3r ESO. Disseny i modelatge
Optativa 3r ESO. Robòtica i programació
Optativa 4t ESO. Digitalització
Optativa 1r Batxillerat. Programació