Competències bàsiques per àmbits.
El currículum de l’ESO té un plantejament competencial per a la millora de la qualitat de l’aprenentatge. Aquest plantejament competencial no tan sols facilita el grau d’assoliment de les competències, sinó que també promou la notabilitat i l’excel·lència.
El treball per competències constitueix també un estímul metodològic per als equips docents dins els centres i afavoreix la presència dels diferents aspectes transversals del currículum.
Per contribuir a l’assoliment de les competències clau, el currículum de l’educació secundària obligatòria recull el conjunt de competències bàsiques de les matèries agrupades per àmbits de coneixement, continguts, mètodes pedagògics i criteris d’avaluació d’aquesta etapa. Les competències bàsiques esdevenen objectius d’aprenentatge de final d’etapa.
El currículum de l’educació secundària obligatòria, desplegat a través dels àmbits de coneixement establerts en l’annex 1, ha de contribuir a l’assoliment de les competències clau.
Àmbits de coneixement
Cada àmbit de coneixement inclou les matèries següents:
- Àmbit lingüístic: Llengua catalana i literatura, Llengua castellana i literatura, Llengües estrangeres i Llatí
- Àmbit matemàtic: Matemàtiques i Matemàtiques acadèmiques-aplicades
- Àmbit cientificotecnològic: Ciències de la naturalesa: física i química, Ciències de la naturalesa: biologia i geologia, Ciències de la naturalesa: ciències aplicades a l’activitat professional, Tecnologia, Tecnologies de l’informació i la comunicació (informàtica) i Cultura científica.
- Àmbit social: Ciències socials: geografia i història, Cultura clàssica, Emprenedoria, Economia i Economia i emprenedoria
- Àmbit artístic: Música, Educació visual i plàstica i Arts escèniques i dansa
- Àmbit de l’educació física: Educació física
- Àmbit de cultura i valors: Cultura i valors ètics, Filosofia, Religió
- Àmbit digital: Transversal a les matèries
- Àmbit personal i social: Transversal a les matèries
*Cada àmbit té unes competències bàsiques d’àmbit que l’alumne ha d’anar assolint durant l’etapa. També cada àmbit té descrits uns continguts clau per a cada nivell d’ESO.
Competències clau
Les competències clau han de desenvolupar la capacitat d’utilitzar els coneixements i les habilitats vinculades a diferents sabers, de manera interactiva i transversal, la qual cosa implica la comprensió, la reflexió i el discerniment relatiu a cada situació contextualitzada. Assolir-les permet la seva transferència a d’altres situacions.
Les competències comunicatives:
1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual
2. Competències artística i cultural
Les competències metodològiques:
3. Tractament de la informació i competència digital
4. Competència matemàtica
5. Competència d’aprendre a aprendre
Les competències personals:
6. Competència d’autonomia i iniciativa personal
Competències específiques centrades en conviure i habitar el món:
7. Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
8. Competència social i ciutadana
Matèries dels tres primers cursos
- Les matèries comunes dels tres primers cursos de l’educació secundària obligatòria són:
- Ciències de la naturalesa (biologia i geologia a primer i tercer; física i química a segon i tercer)
- Ciències socials: geografia i història
- Educació física
- Educació visual i plàstica
- Llengua catalana i literatura, llengua castellana i literatura
- Llengua estrangera
- Matemàtiques
- Música
- Tecnologia
- Religió o cultura i valors ètics
- Tutoria
Les matèries optatives de primer a tercer curs:
De manera optativa els alumnes podran cursar Francès tota la etapa d’ESO o Alemany de 2n a 4t.
A més s’ofereixen altres matèries optatives de 1r a 3r que els alumnes podran escollir per fer-les a la franja de matèries optatives: Matemàtiques en anglès, Mecànica de bicicletes, Jardineria, reforç de les llengües, mediació o lectura.
A més a tercer curs els alumnes podran cursar Cultura clàssica, Emprenedoria en anglès.
Podeu obtenir més informació en el següent enllaç.
Treball de síntesi
El treball de síntesi està format per un conjunt d’activitats d’ensenyament/aprenentatge concebudes per desenvolupar competències i/o aprenentatges competencials. L’alumnat ha de ser capaç de relacionar les competències bàsiques treballades en les diferents matèries per a la resolució de qüestions i problemes de la vida pràctica.
Actualment aquest treball els alumnes de 1r a 3r d’ESO el realitzen durant una estada en una casa de colònies en contacte amb la natura.
Matèries de quart curs
El quart curs té un caràcter orientador i ha de promoure la continuïtat formativa coherent amb els interessos i potencialitats de l’alumne.
Les matèries comunes de quart de l’educació secundària obligatòria són les següents:
Ciències socials (geografia i història)
Educació física
Llengua catalana i literatura, llengua castellana i literatura
Llengua estrangera
Matemàtiques acadèmiques-aplicades
Religió o cultura i valors ètics
Tutoria
Les matèries optatives de quart són les següents:
Podeu obtenir més informació en el següent enllaç.
Biologia i geologia
Física i química
Llatí
Economia i emprenedoria
Ciències aplicades a l’activitat professional
Tecnologia
Tecnologies de l’informació i la comunicació (informàtica)
Segona llengua estrangera (Francès o Alemany)
Educació visual i plàstica
Filosofia
Música
Arts escèniques i dansa
Cultura científica
Cultura clàssica
Projecte de recerca
En el quart curs tot l’alumnat ha de realitzar un projecte de recerca. Aquest projecte ha d’estar constituït per un conjunt d’activitats de descoberta i investigació realitzades per l’alumnat d’un tema escollit i delimitat, en part, per ell mateix, sota el guiatge del professorat.